Enige tijd geleden, vlak nadat het grootste schandaal uit de geschiedenis van het sociale medium naar buiten kwam, schreven wij over geheimen van Facebook. De ongeziene processen die schuil gaan achter het schermpje van ieders smartphone. Processen waar menig gebruiker wel een vermoeden van had, maar nooit het bewijs kreeg om dat vermoeden te bevestigen. Tot die ene dag, toen bekend werd dat Cambridge Analytica gebruiksgegevens van een groot aantal accounts had doorverkocht ten faveure van verkiezingscampagnes. Dat was het moment waarop de beerput die Facebook heet daadwerkelijk openging. Sindsdien heeft het bedrijf een grote smak gemaakt op de beurs, waardoor CEO Mark Zuckerberg op één dag 14 miljard Amerikaanse dollars kwijt was. Nu, enige maanden later, lijkt Facebook nog altijd onder een vergrootglas te liggen. En dat is terecht. Zo is nu bijvoorbeeld naar buiten gekomen dat Facebook beoordeelt hoe betrouwbaar jij nou eigenlijk bent.

Ben jij betrouwbaar of fake news?

De bedoeling van deze ‘veiligheidsrating’ is volgens Facebook zelf het tegengaan van fake news. Beter gezegd: de gebruikers krijgen en rating wanneer zij veelvuldig artikelen en/of bronnen als fake bestempelen. Hierdoor wilt het medium duidelijk stappen zetten naar het, naar alle redelijkheid, uitbannen van verzonnen nieuws en onzinverhalen. In het huidige moderne informatietijdperk, is het soms verrekte lastig om onderscheid te maken tussen wat echt of nep is. Men kan er bijvoorbeeld een politieke agenda op nahouden óf simpelweg maar wat lopen te trollen. Hierdoor zou de publieke opinie worden belast met valse feiten en desinformatie. Iets wat in een alsmaar complexere wereld ongewenst wordt geacht, door Facebook.

Facebook’s veiligheidsrating

Goed, het kan natuurlijk voorkomen dat jij een artikel tegenkomt en het er to-taal(!) niet mee eens bent. Jij geeft het artikel vervolgens aan bij Facebook als zijnde nepnieuws. En dan? Volgens Facebook zit eenteam klaar dat vervolgens met jouw klacht/verzoek aan de slag gaat. De zogenaamde fact checkers zullen proberen te achterhalen of jouw handeling gerechtvaardigd is. Wanneer dit team constateert dat jij maar wat uit jouw nek zit te kletsen en het artikel WEL blijkt te kloppen, mag jij op strafpunten rekenen. Echter, wanneer het nieuws daadwerkelijk incorrecte informatie blijkt te zijn, dan kom jij er een stukje beter op te staan bij de techgigant. Het is echter niet waar dat iedere melding direct in behandeling wordt genomen. Het beroemde en beruchte algoritme van Facebook zal uiteindelijk bepalen wat er bij de fact checkers komt te liggen.

De schoen wringt hier ietwat

Het algoritme dat Facebook hanteert kan voor enige willekeur zorgen in het selecteren van wat wel en niet wordt gecheckt. Het sociale medium maakt namelijk gebruik van externe partijen die een ruime database hebben. Op basis van die informatie, die zo objectief mogelijk is, zal een melding getoetst worden. Wat er echter bij deze bureaus beland, is onderhevig aan de ‘willekeur’ van Facebook’s algoritme. Waaruit deze bestaat is niet bekend gemaakt aan het grote publiek en daarom blijft het enkel bij gissen. Daarmee wordt de schijn gewekt dat een bepaald slag nepnieuws alleen, of eerder, uit het aanbod van Facebook wordt gefilterd. Dit kan ergens weer zorgen voor druk op het statement van Facebook zelf, dat een objectieve informatievoorziening hoog in het vaandel heeft staan.

Wordt vervolgd.

Categorieën: Street Blog

Privacy Policy