Streetwear geniet vandaag de dag van een grote populariteit. Zo zijn er veel gevestigde namen, maar schieten de nieuwe merken ook als paddestoelen uit de grond. Wij hebben een aantal van de belangrijkste streetwear merken voor je op een rijtje gezet…

Geïnspireerd door de film ‘Planet of the Apes’, werd in 1993 het Japanse merk BAPE opgericht. Het gevolg was vervolgens een enorme hype, en BAPE werd enorm succesvol. Het merk zorgde ervoor dat cult-streetwear mainstream aandacht kreeg. Het exclusief en gelimiteerd aanbieden van hun designs droeg hier aan bij. Ook vandaag de dag is het merk nog beroemd door zijn frisse designs met de iconische aap.

The Hundreds staat natuurlijk bekend als het merk met het opvallende logo met de bom. Het bedrijf werd in 2003 opgericht door Ben and Bobby Hundreds. Niet veel later groeide dit merk, afkomstig uit Los Angeles, uit tot een van de grootste namen in de streetwear-industrie. The Hundreds is tegenwoordig in vele winkels wereldwijd verkrijgbaar.

Shepard Fairey begon als street art kunstenaar die zijn inspiratie haalde uit skateboarden, marketing en politiek. Uiteindelijk werd zijn street art wereldwijd bekend, en richtte hij een streetwear merk op. Het resultaat was ‘Obey’: een kledingmerk met duidelijke invloeden van street art.

Een merk dat ook zeker niet mag ontbreken in dit rijtje is Stussy, vaak de uitvinder van het streetwear-genre genoemd. Het merk werd begin jaren tachtig opgericht als merk voor surfers, maar werd al gauw ook overgenomen door vele andere scenes. Stussy groeide al snel uit tot streetwear, en is ook vandaag de dag een waar rolmodel voor de streetwear-scene.

Benieuwd naar nog meer streetwear iconen? Bobby Hundred, oprichter van The Hundreds, schreef een artikel voor het lifestyle magazine Complex. Voor dit artikel stelde hij een top 50 van streetwearmerken samen. Het volledige artikel kun je lezen via deze link.

Bekijk gratis alle seizoenen van Streetlab

NPO Start logo streamingdienst

Over Streetlab

Streetlab is een semi-wetenschappelijk televisieprogramma dat vier jongens volgt terwijl ze sociale experimenten doen. De vier vrienden van links naar rechts, Jasper Demollin, Daan Boom, Stijn van der Vliet[ en Tim Senders zijn in het programma op zoek naar wat wel en wat niet kan in de maatschappij. Terwijl ze dit doen, geven ze elkaar opdrachten en doen ze die opdrachten bij nietsvermoedende voorbijgangers. De opdrachten variëren heel erg van “Is gapen aanstekelijk?” tot “Kan ik fitnessinstructeur worden terwijl ik het eigenlijk niet ben?”
Daan Boom is de lange blonde van het stel, en wist zich al een keer op het filmfestival van Cannes op het podium te werken, zonder dat hij daadwerkelijk een film had gemaakt, trainde Stijn van Vliet mee met zijn favoriete clubs Schalkle 04 en FC Utrecht. Alle vier de jongens traden op als boyband, en hoopte tevergeefs en met een beetje cynisme internationaal door te breken in Das Supertalent, de Duitse versie van Holland’s Got Talent.


Privacy Policy